089A_LVA01

Langzaam verkeersbrug Amstelveen

Voor de aanbesteding van de langzaamverkeersbrug Keizer Karelweg/A9 in Amstelveen hebben Nieuwe Architecten, Benthem Crouwel Architects en SID Studio samengewerkt aan het ontwerp van ‘De Heembrug’.
Met onze visie hebben wij een herkenbare maar bescheiden brug ingediend, een vanzelfsprekende en waardige entree tot Amstelveen, passend binnen de randvoorwaarden van de uitvraag, budgettair haalbaar en comfortabel en goed toegankelijk voor het langzaam verkeer. Een nieuwe brug die past in het groene karakter van Amstelveen.

 

LVA-GIF-TEST10

Amstelveen wordt gekenmerkt door veel groen en natuur. Prachtige heemparken en plantsoenen vol bijzondere planten maken de gemeente letterlijk een ‘stad in het groen’. De brug is daar een vertaling van en verwijzing naar: taluds verankeren de Langzaam Verkeersbrug stevig in het landschap. Door een relatief korte brug te maken wordt het groen van het maaiveld de brug binnen getrokken en zichtbaarder vanaf de snelweg. De taluds zijn gericht op de kruising en worden aan de buitenzijde beplant met een grote variatie aan vegetatie die bloeit in verschillende jaargetijden – in elk seizoen heeft de groene helling een andere kleurexplosie van bloeiende planten. Zo krijgt de
brug karakter, dynamiek en luchtigheid. Vanaf de taluds vouwen zich aan elke zijde van de brug twee grote, sierlijke bogen als opkrullende bladen om de brug heen.

 

X089A_LVA04
Plattegrond kruispunt
089A_LVA02
Vogelvlucht

De bladen groeien boven de taluds naar elkaar toe en ontmoeten elkaar boven de A9 en de kruising. Naar de uiteinden van de brug toe lopen de bogen over in balustrades, tot ze maaiveld bereiken. De ‘bladbogen’ refereren aan de rustige en groene gemeente Amstelveen waar het straatbeeld door bomen en planten bepaald wordt. In de bogen is een open, stalen structuur aangebracht, geïnspireerd op de nerven van een langzaam verdrogend boomblad. De bladen omhullen de brug en bieden gebruikers beschutting tegen de westenwind en het verkeersgeweld van de snelweg A9. Fietsers en voetgangers bewegen zich op verschillende niveaus over de brug, zichtbaar voor elkaar maar zonder elkaar te hinderen. Een goede kunstverlichting zorgt samen met het zonlicht dat door de open nerfstructuur op de brug valt voor sociale veiligheid.

Innovatieve digitale technieken maken het mogelijk de constructie zo te berekenen dat het gewicht goed en veilig over de onregelmatige nerfstructuur verdeeld wordt. Doordat de bogen in het midden van de brug zijn geplaatst is de Langzaam Verkeersbrug flexibel, en in de toekomst aan te passen (met bijvoorbeeld nieuwe afritten) zonder de basisconstructie te wijzigen. De bladen zijn aan de buitenzijde zilverachtig grijs en weerspiegelen subtiel de lucht en het landschap. Aan de binnenzijde krijgen de bladen een oranje, koperachtige kleur een verwijzing van de wisselende herfstkleuren van bladeren. Door de open nerfstructuur is deze warme kleur vanaf de snelweg ook duidelijk zichtbaar, en wordt de brug een duidelijke aanwezigheid in het landschap.