Vernieuwing station Muiderpoort
Al in 2016 heeft Nieuwe Architecten een Quickscan gemaakt voor de toekomstige ontwikkelingen van station Muiderpoort. Hierin is de basis gelegd voor de huidige uitwerkingsvariant voor het vernieuwen van de opgang perron 2/3 op dit station. Met de ontwikkeling van Project SAAL (Project Openbaar Vervoer Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad), een groot spoorproject in de regio Amsterdam, om de capaciteit van de Schiphollijn en de Flevolijn tussen Schiphol en Lelystad te verhogen, bleek al snel dat de verouderde opgang van dit station in de toekomst onvoldoende capaciteit zou hebben. Dit is aanleiding geweest om te starten met de uitwerking voor aanpassing van deze opgang.
Voor de start van het Voorlopig Ontwerp(VO) is een beeldambitieplan door ons opgesteld om de scope rondom de aanpassing het stijgpunt richting perron 2/3 te Station Amsterdam Muiderpoort te bepalen. In dit beeldambitieplan zijn de opgave met zijn scope, de project- en stedelijke context, een analyse van de huidige beeldkwaliteit en een drietal ambitieniveaus als voorloper van dit ontwerp verder uiteengezet. Waarbij als resultaat de uitgangspunten voor het verdere ontwerp zijn bepaald. In samenwerking met ProRail, NS en gemeente Amsterdam is besloten met de aanpassing van de opgang ook de vernieuwing van de gehele onderdoorgang onder deze sporen mee te nemen, als precedent voor verdere vernieuwing van dit station.
Inmiddels ligt er een integraal ontwerp voor aanpassing van het stijgpunt 2/3 met constructieve aanpassing van de bestaande tunnel, het vernieuwen van de bestaande lift, wijziging van de OVCP (beheerste toegang), in meer gelijkwaardigheid met de bestaande opgang van perron 8/9 op dit station, integratie van de wijzigingen op het bewegwijzeringsplan (uitgevoerd door bureau Mijksenaar), en vernieuwing van de gehele onderdoorgang in materialisering en vormgeving die aansluiten bij het gehele monumentale station Muiderpoort. Het ontwerp is in nauwe samenwerking onder supervisie van Bureau Spoorbouwmeester ontstaan.
Het ontwerp bestaat uit het maken van een overzichtelijke opgang voor reizigers met rechte steektrap en naastgelegen lift. De onderdoorgang wordt volledig vrijgemaakt van oude casco’s, waarmee de doorgang voor reizigers en voetgangers alle ruimte krijgen. De architectuur sluit aan bij het oorspronkelijke ontwerp van architect Schelling, met aansluitende materialisering, verhouding en proportie, en licht-donker contrasten, zoals ook destijds zijn ingezet. Hiermee wordt de onderdoorgang veel meer onderdeel van het station én van het hele architectonische ensemble.
Nieuwe Architecten werkt op dit moment samen met ingenieursbureau Sweco aan de verdere uitwerking van dit project.