DSC_1135web

Inrichting groen schoolplein

Binnen en buiten zijn voor de Eerste Nederlandse Buitenschool altijd onlosmakelijk met elkaar verbonden geweest. Buiten – de natuur, het weer, licht, lucht en zon – wordt binnen gelaten door de grote ramen die makkelijk te open en te sluiten zijn. Maar voor deze school is een goede, veilige en inspirerende buitenruimte bijna net zo belangrijk als het gebouw zelf – en kan haast gezien worden als een ‘gebouw zonder dak’.

140vo-enb-gs150417
enb-gs-do-rf-a0

De kinderen die hier naar school gaan moeten kunnen spelen en ontdekken, maar in een omgeving die duidelijk is, en niet teveel verwarrende stimulatie geeft. Wie kon over de inrichting van die ruimte beter adviseren dan de gebruikers, de kinderen zelf? We hebben daarom alle leerlingen gevraagd een tekening te maken van hun ideale schoolplein. Daar kwamen prachtige, meer en minder realistische voorbeelden uit (van zandbak, klimwand en kikkervijver tot vliegveld met landingsbaan), die voor ons de inspiratie vormden om een groen en veilig schoolplein te ontwerpen. Een schoolplein dat ruimte biedt voor allerlei soorten activiteiten en uitnodigt tot creatief gebruik, zonder dat er een overdaad aan prikkels of kleur is.

na39def
na22def
sp2016-buitenschool-6-lowres
na46gdef

Het schoolplein ligt tussen oudbouw en nieuwbouw, en is zo vormgegeven dat er voor alle mogelijke activiteiten ruimte is: klimmen en klauteren, spelen en sporten, maar ook voor rustig zitten en kletsen. De verschillende zones worden van elkaar gescheiden door in het plein aangebrachte ‘duinen’, een zachte, landschappelijke en vriendelijke manier van afscheiding die de plek nog extra verbindt met het natuurlijke landschap van de omgeving. Tussen de duinen zijn op drie plaatsen ellips-vormige plekken aangebracht die dienst doen als valondergrond voor speeltoestellen. De zee-blauwe kleur geeft het schoolplein een vrolijk karakter en is een verwijzing naar de zee die maar een klein stukje verderop ligt.


Locatie